kernefortælling

Kernefortællingen er budskabet, der guider alle de andre. Den hjælper med at fokusere, prioritere og engagere medarbejdere såvel som kunder. Vi finder den på cirka 3 måneder.

Kernefortællingen lyser på de vigtigste værdier

En kernefortælling er ikke noget, I får. Den er noget, I allerede har. Ofte gemmer den sig blandt alle de andre fortællinger, der eksisterer om jeres hverdag, jeres faglighed og jeres marked – og jo hurtigere I vokser, jo sværere kan den være at få øje på.

Behov for en kernefortælling

En sådan forvirring i kernebudskabet betyder noget for den interne og eksterne kommunikation. Det betyder noget for trivslen blandt medarbejderne, den daglige ledelse og kundernes evne til at skille virksomheden ud fra de andre på markedet.

Er budskabet uklart, bliver forretningen det også, og når det er tilfældet, er det blevet tid til at finde kernefortællingen: Den værdi, der skal styre og samle jeres brand.

Fortællingen, der guider de andre

Get Ajours storytellere har mange års erfaring med at zoome ind på de mest værdifulde af fortællingerne, er gode til at skabe en tillidsfuld stemning og har stor respekt for den enkeltes behov og bidrag. Vi anvender en velafprøvet og til lejligheden udviklet spørgeteknik for at sikre os, at både de gode og de knap så gode historier ser dagens lys.

Hvordan?

  • Afklaring af behov og ønsker
    Vi taler diverse udfordringer og fokusområder igennem. Sætter fra start fortællingen ind i en aktuel kontekst.
  • Forankring
    En kernefortælling skal altid forankres i direktion og ledelse. Derfor taler vi om implementering og strategi fra start.
  • Interessent-cirkler
    Vi udvælger i fællesskab de ledere, medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, vi taler med i researchfasen.
  • Kvalitative interview
    Vi interviewer med en gennemprøvet og særligt udviklet spørgeteknik, der har til hensigt at få historierne frem i lyset.
  • Analysefasen
    Vi identificerer jeres kernefortælling, forfatter den, præsenterer den og leverer den digitalt eller som trykvenlig pdf.
  • Kernefortællingen identificeret
    Resultat: en tekstforfattet fortælling på cirka en halv A4-side (bruttotekst, som I kan bruge aktivt i HR-, ledelses-, salgs- og markedsføringssarbejdet). 10-15 vinklede underhistorier, en styrende sætning (payoff), en vinklet værdisætning, en større mængde testimonials samt en liste over forretningens vigtigste værdiord.
  • Kernefortællingen leveret Kernefortællingen kommer med et sæt anbefalinger, en eksekverings- og en kommunikationsplan. Klar til brug.

Hvorfor?

  • En kernefortælling sikrer, at I taler med én stemme i hele organisationen.
  • En kernefortælling kaster lys på det, I skal fortælle mere om – og det, I med fordel kan tale mindre om.
  • En kernefortælling vaccinerer mod dårlige historier. Styrker kommunikationen internt og eksternt.
  • En kernefortælling gør værdierne tydelige og lette at fortælle videre.
  • En kernefortælling styrker fællesskabet og skaber ambassadører.
  • En kernefortælling er designet til at vandre. Blive delt og talt om i marken.
  • En kernefortælling styrker ledelsens fortællinger. Rammesætter forandringernes nødvendighed.
  • En kernefortælling styrker jeres brand, skiller jer ud fra konkurrenterne og dyrker relationerne til kunder, kommende kollegaer og omverden.

fokus på værdierne

  • et stærkt brand med klare værdier – og en stærk kultur
  • en tydelig profil, der skiller jer ud fra konkurrenterne
  • medarbejdere, der fungerer som ambassadører

Vores vigtigste budskab

Når du får styr på din kernefortælling, bliver det tydeligt, hvad I skal hænge på væggen, sige til jobsamtalen og vaccinere mod i markedet. Kernefortællingen er fyrtårnet i både ledelses- og brandkommunikation.
Virksomheder, der ikke er i stand til at fortælle historier, mister dygtige medarbejdere, vigtig vidensdeling, kunder og en hel del af bundlinjen. Som jeg ser det, er storytelling alfa og omega og det bliver kun vigtigere.

– Thomas Munk-Larsen,
director of People & Organisation. Struers.

Det er som sådan
ikke svært at fortælle en historie – det kan vi alle sammen. Men det er svært at fortælle en strategisk historie, der er kort, indeholder følelser, en pointe og noget der er værd at reflektere over.

– Ulla Højland Jensen, first vice president. Danica Pension.

Vi var kommet dertil på vores rejse, at det var vigtigt for os at få sat ord på vores brand. Hvem er Feriepartner Danmark? Hvad står vi for? Hvorfor er det, vi laver, vigtigt? Og hvordan skiller vi os ud?

– Lise Friis, strategisk projektansvarlig,
Feriepartner Danmark

Lyst til at vide mere?

“Vi eksporterer til 60 lande i dag – og skal du klare det slagsmål, skal du have kræfter. En stor del af de kræfter kommer direkte fra historien, det hele bygger på.”

– Knud Erik Hansen, direktør, Carl Hansen & Søn
(mød ham i bogen “Storytelling i praksis – fortæl, giv mening og bliv husket”)

Din historie er ikke kun det, der kommer ud
af munden, ned på papiret eller ind på din
hjemmeside. Den gode historie vandrer
– og bliver til i mødet med andre.

– Anja Klemp Vilgaard
Forfatter, stifter og storyteller | Get Ajour ApS