Læs de mest stillede spørgsmål til Corporate Storyteller-uddannelsen
ISC indgik samarbejde med os for at finde ind til en kernefortælling, der både understøtter den interne stolthed, den løbende rekruttering af de bedste hoveder og et stigende kendskab til de unikke styrker og den tværfaglighed, som virksomheden mestrer. En fortælling der understreger medarbejdernes knowhow og stærke faglighed, øger kendskabet til deres helt unikke kompetencer og lægger grobunden for en højere grad af ‘stille rekruttering’ blandt branchens allerbedste ingeniører. Alt sammen i en verden der løber stadig hurtigere, stiller nye krav og kræver både detaljeret forståelse og tværgående tænkning.
“Get Ajour har på fornem vis bundet sløjfer på de mange fortællinger, der findes internt i en organisation som vores, der har eksisteret i 58 år. De har skabt en kernefortælling, som medarbejderne kan genkende sig selv i, og som fuldt ud lever op til det, vi står for med vores kernebudskab og vores nye slogan, der er kernen i ISC. Jeg vil på det varmeste anbefale enhver organisation, der ønsker at forblive autentisk i deres kultur- og kommunikationsindsatser, at indgå et samarbejde med Get Ajour.”
– Laura Stræde Frandsen, Head of HR and Communications, ISC
“Jeg kendte oprindeligt ikke til begrebet “kernefortælling”, indtil vores Head of HR & Communication, Laura Stræde Frandsen introducerede mig for betydningen af at arbejde strategisk med netop dette og satte os i forbindelse med Anja Klemp Vilgaard fra Get Ajour.
Samarbejdet førte til en proces, der gav os en fortælling, som ramte præcist og ægte – ikke som en brandingøvelse udefra, men som et troværdigt spejl af vores DNA, vores fælles mindset, viden, værdier og kultur. Kernefortællingen er i dag et helt centralt omdrejningspunkt i både vores interne udvikling og vores eksterne profilering.
Jeg kan på det varmeste anbefale et samarbejde med Get Ajour til andre virksomheder, der ønsker at stå stærkt – indefra og ud.”
– Anders Thomsen , CEO, ISC
Danica Pension/SEB har igennem længere tid arbejdet sammen med Get Ajour for at styrke fortællingerne om deres samfundsvæsentlige og meget relevante produkter i en tid, hvor pensionsalder, livet efter de 70 og virksomhedernes fokus på medarbejdersundhed har ændret sig. Derfor bistod Get Ajour med workshop og individuelle coachingforløb med fokus på at skærpe sælgernes personlige historier, så de kaster det rette lys på det brand og den meget menneskelige virkelighed, som de er en del af.
“Samarbejdet med Get Ajour gjorde mig endnu mere opmærksom på, hvor vigtigt storytelling er i salget. Det, jeg siger med min historie, er jo det samme, som jeg i årevis har forsøgt at konkludere med mine PowerPoints – forskellen er bare, at fortællingerne får mine kunder til at mærke og drage konklusionerne selv. Det virker stærkere.”
– Ulla Højland Jensen, salgsdirektør, Danica Pension
Bæredygtighed, vidensdeling og evnen til at kunne fortælle den gode historie er vigtige for virksomheden Anoxkaldnes (Veolia Water Technologies AB), der er et datterselskab i den multinationale koncern Veolia. Virksomheden arbejder med vand. De hjælper kommuner og nogle af de største industrier over hele verden med at håndtere deres spildevand på en miljømæssig korrekt måde, beskæftiger en bred vifte af international arbejdskraft – og er stærkt afhængige af at tiltrække og dele den viden, der er fundamentet for deres forretning. Hos Anoxkaldnes er det vigtigt, at erfaringer bliver delt, og at værdierne bliver holdt i hævd.
Derfor kontaktede virksomheden Get Ajour for at indlede et storytelling-arbejde, der stadig foregår. På en workshop, der samlede medarbejdere fra verden over med forskellige baggrunde, tungemål og traditioner satte Anoxkaldnes fokus på de historier, som binder virksomheden sammen og bidrager til deres stærke identitet. De enkelte deltagere blev klædt på til at kunne fortælle deres egne historier, grundlæggerens kernefortælling og hverdagens vigtigste værdifortællinger. De lærte, hvorfor historiefortælling virker, hvad det gør ved modtagerne, og hvordan man arbejder strategisk med storytelling.
“During our storytelling workshop we experienced first-hand that the work concerning the company’s culture and values starts with us telling and connecting through stories. If we do that, the rest will follow. Anja showed us that in an international company like ours, it’s important to tell stories and thereby understand our company’s shared culture.”
– Jacob Høygaard Bruus, Executive Vice President, Veolia Water Technologies AB
Siden 2021 har Get Ajour hjulpet Helsingør Skole med at gøre hverdagens værdier tydelige gennem historiefortælling. Strategisk storytelling er blevet et brugtbart værktøj, der bliver anvendt i hverdagens undervisning, forældredialog, planlægning og ledelse. Get Ajour har udarbejdet kernefortælling og leveret workshops for lærerne på Helsingør skoles fire skoler.
“Her er der en arbejdsmetode, der kan noget særligt for vores budskaber og som kan bidrage til organisationens retning. Og stifteren bag Get Ajour er en fantastisk fortæller. Et smilende, behageligt energibundt, der har styr på det videnskabelige og hvordan vi fører det ud i praksis.”
– Kari Jørgensen, skoleleder, Helsingør Skole
Forud for Læger uden Grænsers første landsindsamling fik organisationen hjælp til en pressestrategi og et målrettet fokus på “de gode historier” af Get Ajour. På ganske kort tid skulle de aktivere danskere i alle afkroge af landet og havde derfor brug for at komme ud i både lokale og nationale medier. Ved hjælp af storytelling fik vi sat ekstra fokus på menneskene bag indsamlingen – historier med menneskelige fortællinger i centrum. Det gav en stolthed hos de frivillige og en stærkere tilknytning til Læger uden Grænser.
“Storytelling er vigtig for, at vi kan skabe en følelse for det arbejde, vi laver. Det fik vores indsats til at træde stærkere frem og skabte en personlig reference til vores arbejde.”
– Kristina Boldt, Door-to-door manager, Læger uden Grænser
Feriepartner Danmark kom til Get Ajour, da de havde brug for en samlende kernefortælling i et konkurrencepræget og komplekst marked. Kernefortællingen blev matchet med workshops, dialogkort og træning ud i den strategiske storytelling.
Virksomheden har bureauer over hele landet og i Tyskland, og det stiller krav til de samlende fortællinger. Fortællinger, der skal krydse grænser, forholde sig til forskellige kundetyper, nationaliteter, ønsker og værdier. Derfor besluttede Feriepartner Danmark sig for at finde sin kernefortælling. Et ønske om at få sat ord på hverdagens værdier og finde ind til en fortælling fra virkeligheden, der ramte lige præcis deres brand og understregede deres lokale tilhørsforhold, kvalitetsbevidsthed og gode service. Med andre ord en afdækning af det DNA, der var lige præcis deres, som ingen kunne kopiere og som ville danne grundlag for alle bureauers kommunikation i årene fremefter.
“Det har været fantastisk at få ord på, hvem vi er. Nu har vi det sort på hvidt, og når vores bureauer fremadrettet positionerer sig lokalt, bliver det med afsæt i vores fælles kernefortælling”
– Lise Friis, Strategisk projektansvarlig hos Feriepartner Danmark.
Get Ajour har gennem workshops og storycoaching hjulpet Pfizer Danmark med at levere tunge, fagspecifikke budskaber på en klar og letforståelig måde. Pfizer Danmark havde et behov for at gøre præsentationer lettere fordøjelige for personer uden medicinsk faglig baggrund, så de kunne få deres budskaber bedre igennem.
Hvor de tidligere ville have præsenteret et emne som en faglig artikel med masser af databaserede resultater, indeholder præsentationerne nu færre fagtekniske specifikationer, flere sprogbilleder og metaforer og et klart fokus på, hvorfor et produkt er vigtigt.
”Kære Anja. Ingen tvivl om at du har max inspirerede kunder. Vi bruger stadig alle dine råd og værktøjer – og vi øver os og synes det er sjovt at fornemme, hvordan vi alle bliver bedre og bedre – OG at det virker. Jeg kan varmt anbefale din assistance og din bog.”
– Anne Bloch Thomsen, medicinsk direktør, Pfizer Danmark
(skrevet på vores stifter Anja Klemp Vilgaards LinkedIn-profil)
Da EuroTechnic i 2024 fyldte 40 år, markerede de jubilæet med en kernefortælling og ny grafisk identitet. Med det forestående jubilæum var tiden inde til råbe lidt højere om den kundespecificerede elektronik og avancerede EMS, som virksomheden er mester i.
Get Ajour fik opgaven at finde ind til og formulere EuroTechnics kernefortælling og skabe den visuelle identitet, der klart viser en professionel virksomhed helt tæt på sine kunder og med masser af knowhow. En grafisk linje og hjemmeside til at udbrede budskabet om, at der i Støvring ligger en virksomhed i verdensklasse og med oceaner af erfaringer inden for avanceret elektronik og prototyper til alverdens nye produkter.
”Get Ajour har ramt plet med kernefortællingen og vores nye payoff: “Vores Viden – Din Tryghed”. Og så har de skabt en hjemmeside, der fremhæver vores værdier. Med sine enkle elementer fænger den og giver folk lyst til at tale med os.”
– Flemming Torp, Salgsansvarlig hos EuroTechnic
Hos danske Novozymes A/S hjælper mange tusinde medarbejdere virksomheder verden over med at producere vaskepulver, tekstil, fødevarer og dyrefoder – og de gør det gennem forskning, udvikling og salg til den globale industri.
Et af virksomhedens internationale ekspertteams deltog på en målrettet storytelling-workshop for at blive bedre til at fortælle succeshistorierne om deres projekter både i marken og in-house. Fokus var på, hvornår og hvordan du bedst fanger din målgruppe, metoder til at skærpe din præsentationsteknik ved hjælp af storytelling og businesscases.
“På kun 4 timer formåede Get Ajour at engagere, involvere oq overbringe nogle væsentlige pointer til os. Workshoppen var mindeværdig og lærende, teoretisk og dejligt hands-on. Vi fik sat vores historier på dagsordenen og noget at tænke over.”
Reinout Laanstra, Department Manager of System Development, Novozymes.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Hvem er I, når I står sammen? Hvad skiller jer ud fra de andre? Hvilken værdifuld historie fortæller du om din arbejdsplads, når du sidder til familiemiddagen eller til møde i ’den anden afdeling’? Dyrk din fortælling og sæt ’kul’ på kulturen ved at styrke fællesskabet.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Søger du job? Er du ufrivilligt ’arbejdsfri’? Har du brug for en luftforandring? På denne workshop stiller vi skarpt på din personlige branding, hjælper dig med at finde din unikke kernefortælling og skræddersyr en ansøgning, der skiller dig ud fra mængden.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Har dine kunder svært ved at kende forskel på dit produkt og konkurrentens?
Er du præget af en hverdag med endeløs produktsnak, og kunne du tænke dig at fokusere på værdierne og skille dig mærkbart ud? Vi klæder dig på med gode salgshistorier.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Hvordan har du det med dit kropssprog? Med din sceneskræk, din evne til at hoppe op på ølkassen og din villighed til at efterlade PowerPointen derhjemme? For … hvis du har styr på alt det, så behøver du ikke denne workshop. Men hvis ikke – vil vi gerne hjælpe.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Til dig der ved, at den nærværende og autentiske leder når sine medarbejdere med vigtige historier og noget på hjerte. At vi ikke følger ‘titlen’ men ‘mennesket’ bag – og at du skal kende og være tro mod din egen lederfortælling, hvis andre skal følge med.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Har du allerede styr på målgruppen, sætningsstruktuerne, lix’en og de gode metaforer? Er du i stand til at skrive kort, floskelfrit og kreativt uden sproglige hik og modarbejdende sidevinkler? Vil du bare inspireres og blive endnu bedre? Så er dette kurset for dig.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
For dig der er ny til den strategiske storytelling og har brug for en stille indføring, gode eksempelhistorier, basisværktøjer og en udvidet forståelse for, hvor du kan bruge historier i en faglig hverdag.
Vi er på vej med gode online kurser – Stay tuned.
Drop din PowerPoint og brænd bedre igennem ude hos kunderne.
Arbejder du med salg, eller er du key account manager med ambitioner om at gøre en forskel for dine kunder. En forskel, der er værd at fortælle om, fordi du skiller dig positivt ud blandt konkurrenterne – er til at huske, til at stole på og med for at gøre en forskel.
Der er ingen tvivl om, at storytelling virker. Forskning såvel som konkrete erfaringer viser, at vi forstår, husker og engagerer os mere ved hjælp af fortællinger. I USA har de gjort brug af det, de kalder ‘the money making story’ i årevis – tallene viser nemlig, at det er både billigere og mere effektfuldt at bruge historier og værdibårent indhold frem for produktspecifikationer, floskelpræget PR og traditionelt salg.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Som virksomhed, leder, kommunikatør og sælger er du nødt til at vide, hvordan du trigger din målgruppe. Hvordan du får den i tale, men især hvorfor den skal købe ind på lige præcis dig, dit produkt og din idé. Med storytelling får du et vigtigt redskab til netop det.
I en verden af dialog, medietrænede forbrugere, selvlærende algoritmer og shit- såvel som lovestorms er fortællingerne blevet vigtigere end nogensinde før. Det er historierne, der skaber bro mellem os og vores kunder, tiltrækker de dygtigste medarbejdere, understreger vores fællesskab, styrker vores kultur og giver os noget at være stolte af.
Fortællingerne er med andre ord blevet vores allervigtigste konkurrenceparameter. De giver adgang til loyale kunder, styrker vores gennemslagskraft og lægger afstand til konkurrenterne. De skiller os ud, tiltrækker ligesindede og giver en følelse fællesskab. I en moderne, hurtigløbende og algoritmestyret hverdag er dit brand dit visitkort, dit adgangskort til ’festen’ og en af de vigtigste investeringer, du kan lave.
Caring is cool
Virksomheder taler ikke længere om produkter og varesalg. De taler om purpose. Om at gøre en forskel. ’Caring is cool’, som de siger i USA, når de understreger, at værdierne skal være synlige i kulturen, historierne og produkterne for, at salget skal lykkes. Og der må for alt i verden ikke være dissonans mellem det, I siger og det, I gør. Og husk så: For de kommende generationer er alt pænt og glittet ikke nødvendigvis ’cool’. Det uperfekte, det svedige og det lidt grimme har sin helt egen værdi i en hverdag fyldt med digitale filtre, botox og underholdning.
På denne workshop taler vi produkt vs. værdier. Produktets egenskaber vs. dets fordele. Hverdagens algoritmer vs. dens medmenneskelighed. Vi dykker ned i modellerne bag Neuro Linguistic Programming, stiller skarpt på jeres gode og knap så gode historier og forsøger at finde ind til de værdier, I med fordel kan dyrke og blive bedre til at fortælle. For en god brandfortælling er som et fingeraftryk. Den er unik, den er (udelukkende) jeres og umulig at kopiere. I sætter den på alt, hvad I rører ved … og er let at afkode i en fart.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Tips, tricks og gode cases – der gør dig til en bedre fortæller.
Introduktion og inspiration til at finde din egen brandfortælling
En ’værktøjskasse’ til at formidle organisationens vigtigste fortællinger
Et overblik over jeres brandskabende fortællinger og evnen til at prioritere i dem.
Teori, metoder og øvelser, du kan bruge længe efter, du er kommet hjem.
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Er I blevet lagt sammen med andre? Er jeres virksomhed blevet solgt? Døjer I med uens kulturmøder, siloer, fagligheder der har svært ved at forstå hinanden, en omverden der ikke forstår jeres værd? Så skal I bruge storytelling og historiernes evne til at skabe bro og øge forståelsen mellem modpoler.
I en verden, hvor vi bliver bombarderet med fakta, KPI’er og datadreven ledelse, vi ikke kan ændre på, betaler det sig at sætte følelserne i centrum. Storytelling skal ikke erstatte fakta, men vi skal blive bedre til at ’gå på to ben’. Bedre til at forklare sammenhænge, beslutninger og resultater med sanseaktiverende historier, der giver mening … for alle.
Vi spejler os i hinanden, og derfor betaler det sig at guide forandringerne med menneskelige fortællinger, eksempler på den ’gode historie’ og en sanseaktivering af værdierne i hverdagen. Tag dine kollegaer og medarbejdere med ind i ’maskinrummet’, mal et realistisk og værdibårent billede af jeres fælles verden. Høst dernæst frugterne i form af anerkendelse, accept, følgeskab samt færre gnidninger og sygedage.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
I en tid med øget fokus på den personlige fortælling og evnen til at skille sig ud, er det vigtigt at have styr på sin fortælling. I en digitaliseret virkelighed er det vigtigt at være bevidst om sit ’personlige brand’, sine ‘USP’er’ og stærke menneskelige værdier – og det gælder både virksomhed og ansøger.
Digitaliseringen og de mange sociale medier har gjort historiefortælling til et konkurrenceparameter i din professionelle hverdag, og langt de fleste af os er opmærksomme på det digitale fodspor, vi sætter. Vi ved jo, at chefen googler som forberedelse til samtalen, at kandidaten tjekker sit netværk for at høre hands-on fortællinger om virksomhedens værdier og lederens ry – og at værdisammenfald og professionelle relationer spiller en større og større rolle i rekruttering.
Det er blevet muligt at dele indhold hurtigt og effektivt med en stor skare mennesker – og derfor vil fremtidens virksomheder også forvente, at du brander dig selv ved at fortælle om dem. For ved at gøre det brander du også det job, du bestrider, og det indhold i jeres fælles hverdag, som virksomheden er stolt af – og kan rekruttere på.
For jobsøger og rekrutteringsansvarlige
Så hvad enten du er på jagt efter den bedste kandidat, eller selv er kandidaten, der søger det helt rigtige job, så er dette kursus noget for dig. Vi hjælper dig med den personlige branding, at formidle virksomhedens vigtigste værdier på skrift og i tale … og at styrke interesse- og værdisammenfald i mundrette fortællinger, der fungerer som samtaleåbner, fængende indledning og mnemo-teknik.
På denne workshop fokuserer vi på din og din virksomheds personlige fortællinger. Vi stiller skarpt på hverdagens styrker, de vigtige værdier og de historier, der sælger kandidat såvel som organisation og leder bedst. Med vores hjælp får du input til din personlige branding og redskaber til at fortælle din egen strategiske fortælling.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Nutidens meningsdannere er ikke længere bare velinformerede journalister. Bloggere, you-tubere og helt almindelige forbrugere har meldt sig på banen som ‘influencers’. Fortællingen er blevet et konkurrenceparameter. Dyrk den – både on- og offline.
I en verden der bliver mere og mere digitaliseret, hvor ad-blockers er en fast del af hverdagen, og hvor Trust Pilot eller vores umiddelbare netværk fungerer som sandhedsvidner, er det vigtigt at kunne fortælle ’gode historier’ om sit brand, sit produkt og/eller sig selv.
I fremtiden konkurrerer vi på fortællinger – i fremtiden forventer vores kunder, at vi forholder os til deres værdier og involverer dem via fortællinger – i fremtiden bliver medarbejdere og kollegaer i stigende grad bedt om at levere strategiske fortællinger om deres arbejdsplads – både internt og eksternt, privat og fagligt. Og i høj grad digitalt. Og fremtiden… den er her allerede.
På denne workshop stiller vi skarpt på jeres digitale fortællinger. På formidlingen af dem, indholdet bag dem, platformene de bliver bragt på – og den måde du bedst når dit digitale publikum på. Endda når de har travlt og er trætte af ‘internetsusen og salgsgas’.
For ‘let’s face it’ – det er de færreste af os, der gider høre om dit produkt, din kundeservice, din innovation og dine meritter. Men kan vi lide dig. Tror vi på dit projekt, kan vi identificere os med din fortælling, og køber vi ind på dit bidrag til planeten og de værdier, du kæmper for … ja, så er vi faktisk villige til at følge dig. Dagligt.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Forandringer er en del af hverdagen, og selvom ingen af os kan lide dem, så er de et vilkår i langt de fleste professionelle sammenhænge. Men hvad gør vi den dag forandringerne gør ondt, truer sundheden, trivslen eller forretningen? Vi anvender målrettet, veldrejet storytelling naturligvis.
Vi ved det godt. Ingen af os kan sige os fri for nedjusteringer, fyringsrunder, opkøb, frasalg, stigende konkurrence, teknologiske landevindinger og markeder i både vækst, stagnering og krise. Men langt de fleste af os tænker sjældent over historiefortællingens evne til at ‘gyde olie på vandene’ og gøre forandringerne mere spiselige, når vi lægger strategien for, hvordan vi kommer ud af ‘dødvandet’.
Men det burde vi. For strategisk udvalgte, dygtigt fortalte og timeligt leverede fortællinger har evnen til at guide forandringerne, så de bliver forstået, accepteret og respekteret.
På denne workshop tager vi de strategiske, samlende fortællinger helt op i ‘førerbunkeren’ og strategirummet. Vi sætter fokus på de interne værdier, der altid bør følge en ny strategi – og klæder jer på til at levere fortællinger, der får jeres kollegaer til at forstå og købe ind på de fælles mål.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
De følger ikke din titel – de følger dig. Derfor skal du vide, hvad du står for – formidle dine visioner, vise via handling og fortælling, hvem du er som menneske. Du skal med andre ord være ’følgbar’. Og det bliver du i langt højere grad, når du deler dine vigtigste fortællinger, træder i karakter og bruger de sanseaktiverende storytelling-værktøjer med snilde og personlighed.
På dette kursus stiller vi skarpt på dig og dine vigtigste fortællinger. Vi klæder dig på til at kunne formidle både dine egne værdier og organisationens strategi og ’purpose’. Vi hjælper dig med at træde i karakter som menneske, brænde igennem som retningsgiver og dyrke troværdighed, tillid og vigtige relationer.
Og så gør vi dig bedre til formidling ved at stille skarpt på alle de mange fortællinger, du siger … helt uden at sige noget. Kropssprog, gestik, indhold, strategi, målgruppeviden og tips til din performance og allervigtigste budskaber i lige præcis din kontekst.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Kernefortællingen er ikke noget, I får. Den er noget, I allerede har. Den er dog ikke altid let at få øje på, når I sidder inde og kigger ud – når jeres nyheder er ’gammelt nyt’ for jer – og jeres værdier matcher konkurrentens, branchens og hverdagen hos de fleste andre.
Over årene kan virksomhedens historier have vokset sig store og mangeartede. De kan begynde at stritte i alle mulige forskellige retninger, når jagten på markedet, tidens strømninger, ønsket om at matche markedets øvrige tilbud og tendensen til at følge i ‘de andres’ fodspor sætter ind.
Derfor er det alfa og omega at have styr på sin kernefortælling. At gøre sig klart at ens brand tager langt mere form af hverdagens fravalg end tilvalg. At I ofte træder tydeligere frem i handling, fremfor i ord, tekst og generiske stock photos. Og at jeres kernefortælling gemmer sig blandt alle de andre fortællinger, der eksisterer om jeres hverdag, jeres faglighed og jeres marked – og jo mere og hurtigere I vokser, jo sværere kan den være at få øje på. Det, der en gang var tydeligt og nemt at fortælle, kan pludselig blive svært og kompliceret.
Behovet for en kernefortælling
Lad os lige slå det fast – en kernefortælling er ikke bare én fortælling: Den er det ene genkendelige budskab, der vinder genlyd på tværs af forretningen, i markedet, i jeres fysiske udtryk og blandt jeres samarbejdspartnere – og netop derfor er den ekstrem svær at finde på egen hånd. Den kræver diskretion, lyst til at fortælle ærligt og ønsket om at stille de rigtige spørgsmål.
Men … I kan gøde jorden for kernefortællingen. Lære at styre den, bygge organisationen op til at kunne arbejde strategisk med den og forstå, hvad det er for en størrelse.
På denne workshop finder du ud af kernefortællingens vigtighed og væsen. Du lærer, hvor meget den betyder for den interne og eksterne kommunikation. For strategien, ledelsen, rekrutteringen og salget. Du lærer at navigere efter den – og at bruge den aktivt, når du vil skille dig ud fra de andre på markedet.
Med storytelling
Efter et forløb hos os, får I følgende med hjem:
Kontakt os for et godt tilbud. Afhængigt af tid, sted, sprog og antal personer.
Hvad er den vigtigste fortælling i dit liv? Hvad har formet dig? Hvilke historier fortæller du dig selv – og hvilke burde du fortælle dig selv? Få tankevækkende og målrettede øvelser tilsendt ugentligt i 6 uger … og bliv klogere på din egen brandfortælling.
Test dine fortællinger. Er de stærke nok til at vandre? Gode nok til at blive husket? Målrettede nok til at sætte dig og din virksomhed på landkortet. Modtag 7 spørgsmål der kan forbedre dine fortællinger.
Skriv til os og modtag din helt egen 12-måneders kalender med lærerige citater og månedlige opgaver. Et helt års læring på dine egne præmisser og med 2 storycoaching-timer hos en professionel storyteller, som du helt selv råder over.
Kunne du tænke dig at blive skarpere på den strategiske storytelling i takt med at ugerne går? Så er dette kurset for dig.
Få stillet en lærende øvelse ugentligt i 3 måneder, så både du og din virksomhed vokser med opgaverne og får styrket jeres fortællerevne.
Business Inside, 03. marts 2022
Storytelling og historier virker i alt lige fra salg til ledelse, lyder budskabet i ny bog
’Strategisk Storytelling i praksis’ er seneste skud på stammen i en føljeton af ledelseslitteratur med fokus på storytelling.
Forfatteren er den danske kommunikationskonsulent Anja Klemp Vilgaard fra kommunikationsbureauet Get Ajour. Bogen er visuelt lækker og rummer knap 400 sider med værktøjer og – naturligvis, fristes man til at sige – et ocean af historier.
Bogens budskab er klart: Storytelling og historier virker! I alt lige fra salg til ledelse. Strategisk storytelling er en fortælleform, der aktiverer sanserne for få hjernen til at ’vågne op’. Målet er at få modtageren til at identificere sig med historien, blive klogere af den og huske dens budskaber bedre.
Ekstremt praktisk
I indledningen lover forfatteren, at timerne i selskab med bogen bliver ”ekstremt praktiske og træningsorienterede”. Og forfatteren holder, hvad hun lover.
Bogen har ud over cases og værktøjer en lang række ekstramateriale, som kan tilgås via QR-koder undervejs i bogen. Som læser får man fornemmelsen af, at man har adgang til en stor værktøjskasse, og det er fedt.
Bogen er inddelt i tre dele.
I første del, ’The Backstory’, præsenteres teorien om eksempelvis fortællinger, kernefortælling og purpose. Det er også her, man introduceres for de ni fortællermuser. Er du eksempelvis mest inspireret af videnskabsmanden eller forkynderen, når du fortæller historier?
I anden del, ’Storytelling’, introduceres ni detaljerede typer fortællinger om alt lige fra den sælgende fortælling til den ideologiske fortælling. Især kapitel 12 om den professionelle fortælling skiller sig positivt ud.
I tredje del, ‘Me and my story’, præsenteres bogens cases.
Alle kapitler rummer konkrete værktøjer, som kan hjælpe med at overføre læringen til hverdagen.
En overflod af cases
Bogen har ikke mindre end 15 cases. De 15 cases er i virkeligheden nærmere personlige portrætter af ledere, der på hver deres måde har taget storytelling til sig.
Det er især den bevægende historie om Knud Erik Hansen fra Carl Hansen & Søn, der gør indtryk. Casen om Geranium og storytelling i verdenseliten inden for madlavning skiller sig også positivt ud.
Cases føles en anelse afkoblet fra metodeapparatet, som man har tilegnet sig i bogens to første dele, og det er synd. Eksempelvis kunne det være interessant at kigge på de 15 cases i lyset af de ni inspirationsmuser, som blev introduceret i bogen. På samme vis kunne det være interessant at tydeliggøre, hvad de enkelte historier gør særlig godt.
Bogen henvender sig til alle, der arbejder med mennesker i organisationer. Om det så er ledere, HR-medarbejdere, sælgere eller kundeservice. I alle områder synes der at være potentiale i at kunne fortælle en god historie. Bogen giver dig de vigtigste ingredienser og god inspiration til at komme i gang med selv at blive en historiefortæller.
Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brand
Stjerner: 4 ud af 6
Vær venlig i Forspørgselsfeltet at skrive “Nyhedsbrev” og/eller “Guldkorn” (vores normale tilmeldingsknap driller).
”I have a question for you,” sagde hun.
”Which artist are you fan of … musician, painter, writer, whoever?” Spørgsmålet lød unaturligt højt i det stille lokale, og hang derefter dirrende og ensomt i luften, indtil en ung kvinde i en sort hijab og tung øjenmakeup forsigtigt rakte hånden i vejret og nævnte et navn, der fik flere til at smile. Kvinden kiggede op og mødte en israelsk mands anerkendende nik på tværs af lokalet.
I et kort øjeblik delte de en historie begge kunne genkende og værdsætte. En historie, der gav dem et kortvarigt blik for mennesket bag fjenden. En uventet mulighed for dialog, der sidenhen viste sig at blive til et venskab.
For Anja, blev magten i historierne synlig som aldrig før. Det gik op for hende, at i alle kriser, selv de mest frygtelige, ligger kimen til heling og en uventet forsoning … for historierne, vi fortæller – fortæller en masse om os.
Tell your story – share your values.
Hun var tydeligvis faret vild, og mit opmuntrende smil fik hende til at indlede kontakt. ”Undskyld. Ved du, hvor Wittenberggade ligger?” sagde hun med let accent og sendte mig et opgivende blik og et suk. Jeg rystede på hovedet.
”Desværre. Jeg kan vejen hen til Læger uden Grænser, men altså ikke meget mere i det her nabolag,” sagde jeg og mærkede de kolde vindstød bide i mine fingre, mens jeg fiskede min telefon op af lommen. ”Men måske kan jeg finde den hér. Lige et øjeblik…”
Kvinden betragtede mig, mens jeg fandt kortet frem i displayet. ”Ej, arbejder du for Læger uden Grænser? Så bliver jeg altså nødt til at give dig et kram,” sagde hun, strakte armene ud og gav mig et fast og varmt klem midt i vinterkulden. Jeg kiggede overrasket op og mærkede varmen sprede sig i maven over den uventede gestus.”Øh tak. Tusind tak”, fik jeg fremstammet og inkasserede et stort smil og et ’tak, fordi du viste mig vej’ fra kvinden, før hun atter var væk i vrimlen.
Da jeg igen begyndte at gå, føltes kulden pludselig ikke nær så slem længere, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på det fantastiske ved at arbejde for en organisation, der betyder noget, gør en forskel og står fast på sine værdier i en kompleks og til tider meget utryg verden.
Limen mellem mennesker
Siden vi mennesker satte det første håndaftryk på en hulevæg, lyttede til ‘de ældres’ historier ved lejrbålet og erfarede, hvad det vil sige at arbejde og skabe sammen, har historiefortællingen været i fokus.
Vi er det ‘historiefortællende dyr’. Vi forstår verden gennem historier og benytter os af sanseaktivering, maleriske billeder, følelser og eksempler, når vi styrker vores relationer. Og lige netop derfor er den strategiske storytelling også guld værd i en faglig sammenhæng.
Hos os bliver du klædt på til at fortælle om din virksomhed, din faglighed eller dig selv med alle de virkemidler og elementer, som en god historie har. Vi stiller skarpt på de værdier, der gør jer unikke og nemme at huske.
Er du løbet tør for gode historier? Er din målgruppe blevet for bred, dine sætninger for fag-faglige og din gennemslagskraft forsvundet? Så meld dig til et forløb med en online coach. Bliv klædt på med gode historier, lærerige øvelser over 5 x én-til-én coaching.
PRIS: XXX kr.
I Danmark har et stadig stigende antal virksomheder fået øjnene op for historiefortællingens magt. Hvor meget det i virkeligheden betyder at have styr på historien.
Vi spejler os i hinanden
Thise Mejeri, LEGO, Forsvaret, Mærsk, Ørsted, Carlsberg … nogle af vores største virksomheder benytter sig i udpræget grad af storytelling, og flere af dem er vores kunder.
I selskab med os har de valgt den relevante, velfortalte og sandfærdige historie til. De har forstået det, som mennesket har vidst i årtusinder: At vi forstår os selv ved at kigge på – spejle os i og lære af – alle de andre.
Fortællinger giver os styrke. De er limen i fællesskabet, lederens vigtigste værktøj til motivation og sammenhold, sælgerens korteste vej til den loyale kunde, en fast del af marketingkonsulentens værktøjskasse og jeres løbende allierede til rekruttering. Fortæl, giv mening og bliv husket.
Og husk så: en sælgende historie sælger både ideer, produkter, arbejdspladser, dig, din ledelse og jeres fælles arbejdsplads. Den er et sted mellem 4-7 minutter lang (typisk), har sin målgruppe i fokus og sit budskab i centrum. Der er altid en hovedperson, en tidslinje, en udvikling fra a til b – og et overraskende element. Og så har den selvfølgelig også sine helte og sine skurke.
I selskab med os lærer du at sanseaktivere. Du lærer at male værdier, strategier og vigtige pointer med ord. Fortællinger får os til at gyse, grine og gispe af fryd – og netop derfor får du os også til at købe eller lade være.
Vi hjælper dig med at fortælle, give mening og blive husket.
Mennesker. Det er svaret … ‘Mennesker vi kender’. ‘Mennesker vi tror på’. ‘Mennesker vi føler et slægtskab med’.
Når vi søger job, ringer vi til én, der arbejder på den arbejdsplads, vi gerne vil være en del af. Når vi foretager større investeringer, konsulterer vi vores netværk. Når vi får ny chef, Googler vi for at finde afslørende info i cyberspace.
Historierne er overalt, og vi er alle historiefortællere. Vi er alle til falds for disinformation, og vi har alle adgang til Trustpilot. Og alene derfor betaler det sig at have styr på din historie. Den historie andre fortæller om dig, den historie, du fortæller om dig selv – og den historie, dine ambassadører fortæller … når de er alene.
En leder bruger 76% af sin dag på at fortælle, instruere, præcisere, informere og … genfortælle organisationens vigtigste pointer. Forestil jer hvor meget tid, I ville kunne spare, hvis I kun behøvede give beskeden én gang. Hvis det faktum at I evnede at fortælle jeres budskab, så det blev forstået, gav mening og blev husket … med det samme!
Storytelling er en ‘Mnemo-teknik’. Den sanseaktiverer hjernen, kræver at den sætter billeder, smag, farver og sanser på budskabet – og dermed bruger nok energi på både at kunne føle og huske det.
Som vi plejer at sige det her på bureauet:
Tell your story. Share your values. Fortæl, giv mening og bliv husket.
I vil være blevet en del af et netværk, der hjælper hinanden med at levere indhold så meningsfuldt, målrettet og strategisk som muligt. Og I vil ses en gang om året på vores Alumne-træf, hvor vi sikrer, at I er up-to-date med tendenserne inden for corporate storytelling.
Hør bare, hvad nogle af de tidligere studerende har sagt:
“Det har været en bragende succes. Den strategiske tilgang til vores vigtige fortællinger har åbnet andres øjne for den værdi, vi tilfører lokalområdet.” – skoleleder i Helsingør Kommune.
“Ud af de 70 mennesker på konferencen har cirka halvdelen været i kontakt med mig efterfølgende – fysisk eller via LinkedIn. De syntes mit oplæg var både nærværende og engagerende. Sagde at jeg skilte mig ud.” – salgsingeniør og CCO i en stor teknologivirksomhed.
“Jeg har brugt metoden aktivt hjemme i min egen virksomhed – er i fuld gang med at klæde lederteamet på til at blive bedre fortællere, få dem til at se styrkerne i at bruge storytelling i hverdagen.”
– digital innovationsleder i en stor international miljøvirksomhed.
Er du opmærksom på, at produkter sælger bedre med en fortælling? Tænk bare på Apple’s iPhone, Danmarks Wegener-stole og Levi’s jeans? På dette kursus lærer du at arbejde bevidst og strategisk med produktfortællinger – og sælge med gode historier.
PRIS: XXX kr.
Get Ajour har faciliteret en workshop for KAB’s mange typer medarbejdere, der arbejder med boligsociale indsatser – alt lige fra konsulenter og projektansatte til ungevejledere og sociale viceværter. KAB arbejder løbende og i tæt kontakt med deres beboere for at sikre boliger, sociale fællesskaber og personlig udfoldelse i lokalområderne og agerer derfor et ganske særligt bindeled mellem borgere og samfund – også når de engang imellem har brug for en fremstrakt hånd og hjælp i hverdagen til at tage det næste skridt. Netop fortællinger om denne samfundsrolle var Get Ajour med til at facilitere.
“Get Ajour forstod med det samme vores behov og satte sig lynhurtigt ind i konteksten. Workshoppen om storytelling var professionel, inspirerende og sjov. Vores medarbejdere gik derfra med nogle konkrete værktøjer og flere gav sig i kast med at bruge storytelling i praksis umiddelbart efter.”
Eva Storm, konsulent, KAB
Da Egelund Slot fyldte 100 år, bistod Get Ajour med jubilæumskommunikation, der stillede skarpt på de værdifulde fortællinger, som udgør dets historie og styrker dets fundament. Historier, der bidrager til at gøre stedet til det unikke og helt vidunderligt aktuelle sted, som det er i dag – også 100 år efter at slottets første sten blev lagt.
I 100 år har slottet prydet det smukke skov- og haveparti ned mod Esrum Sø ved Fredensborg. I 100 år har den smukke bygning tilbudt lokaler, værelser og åbne lyse rum til mennesker så forskellige som dronninger, professorer og forretningsfolk. Det er hér, at dronning Louise har nydt sit hjem væk fra storbyen og hér, at et væld af professionelle gæster har løst udfordringer, diskuteret nyheder og skabt relationer i forbindelse med et kursus, en konference eller et møde i eksklusive og inspirerende omgivelser.
her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum. lkjaæfkdsjfaældsk jfj dsalkfjædsalkf jdsælkfjdsaæ lkfjdsaælkfjdsa ælfkjdsaf ælkjdsa ælfkjdsaflk saj fælkjdsa fksa jfælakds j ælkfsaj ælkfajsd ælkfjsaælfkjsadælkf jsadælfkjdsaælkfjsadælkfjsadf
her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum.
her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum.
her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum.her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum.
her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum. her kommer der til at stå en masse… lorem ipsum.