
Moduler
På Certificeret Corporate Storyteller-uddannelsen kommer du igennem 6 moduler. Du kan se indholdet af hvert modul nedenfor.
Fundament
Indledningsvist får du lagt fundamentet til metoden og bliver klædt på teoretisk i de væsentligste Corporate Storytelling-principper.
Teori & basisværktøjer
Vi fokuserer i dette modul på metodens teori, basisværktøjer og forskning i fortællingers effekt, lagring og styrke. Vi besvarer spørgsmålene: Hvordan prioriterer og finder du historierne? Hvordan afgrænser du målgruppen, og hvilke generelle principper skal du være opmærksom på i formidlingen af dit indhold?
Modul 1 strækker sig over to dage på Egelund Slot i Fredensborg – og kort før middagen får vi besøg af en dygtig historiefortællende leder fra Get Ajours netværk, der præsenterer sit arbejde med ‘hverdagens fortællinger’. Erfaringer, glæder og udfordringer med metoden bliver delt, og du får lov til at stille uddybende spørgsmål til det fremtidige arbejde med de strategiske fortællinger i din egen kontekst.
Personlig branding
På modul 2 fokuserer vi på din egen personlige branding og du får den første af i alt 5 storycoaching timer (online eller fysisk efter eget valg), som du kan bruge i et halvt år efter din CCS-uddannelse.
Din personlige kernefortælling
Den medfølgende storycoaching har til hensigt at hjælpe dig med at identificere din personlige kernefortælling og/eller stille skarpt på nogle virkbare og værdifulde fortællinger i dit liv og din organisation.
Træningsbanen I
Nu bygger vi videre på fundamentet med mere praktiske metoder. Vi mødes på Kronborg Slot og træner dine identificerede fortællinger på den praktiske træningsbane, hvor du bliver guidet og øvet i diverse kropssprogs- og præsentationsøvelser (do’s & don’ts).
Fokus på kropssproget
Det er HamletScenens dygtige og erfarne teaterdirektør og -instruktør Lars Romann Engel, der bistår dig i dagens øvelser og gennemgang af præsentationsvirkemidler.
På modul 3 bliver der koblet 2-3 casevirksomheder til dit arbejde med storytelling. Erfarne strategiske fortællere vil hjælpe dig med at dykke ned i materien, dele ud af deres erfaringer og komme med gode råd til den strategiske storytelling i et organisationsperspektiv.
Det er også disse fortællere, der stiller dig din endelige certificeringsopgave, som du præsenterer under ‘certificeringsmodulet’ (modul 6) på Egelund Slot.
Casestudie
Nu er fundamentet lagt, fortællingerne identificeret og udpenslet, værktøjerne øvet og forstået. Det er derfor blevet tid til det individuelle arbejde med et casestudie, der vil inspirere dig til arbejdet i din organisation.
Start på certificeringsopgaven
Under modul 4 står de tilkoblede casevirksomheder til rådighed for online sparring, ligesom du kan indkassere 1-4 af dine tilbageværende storycoaching-klip, hvis det skulle blive relevant. Det er nu du i selskab med 1-2 af dine medstuderende fokuserer på indholdet i din certificeringsopgave.
Du tilrettelægger, udfører og overvejer de strategiske muligheder i relation til problemstillingen og finder den fortælling, du i den sammenhæng finder relevant. Det sker altsammen online efter aftale med casevirksomhederne og med bistand fra uddannelsens strategiske fortællere.
Træningsbanen II
Nu har du fortællingen og alle ingredienser til den endelige certificering klar, og det er tid til at fokusere på formidlingen.
Præsentationsteknik og storytellingværktøjer
I modul 5 bygger vi over to dage videre på og anvender læringen fra ‘Træningsbanen I”. Vi dykker yderligere ned i præsentationsteknikkens forunderlige virkemidler. Under kyndig vejledning og masser af praktiske øvelser guider HamletScenens scenevante instruktør Lars Romann Engel dig dybere ind i den professionelle formidlers verden.
Desuden bruger vi en dag på at kigge jeres opgave nærmere i sømmene og tænke brug af storytellingværktøjer.
Certificering
Nu er det blevet eksamenstid og finalen på dit uddannelsesforløb
Præsentation for din casevirksomhed
Afslutningsvis bistår de involverede casevirksomheder dine sædvanlige undervisere (Get Ajours strategiske fortællere samt Lars Romann Engel fra HamletScenen) i en endelig vurdering af certificeringsopgaven. Du får her god mulighed for at vise alt det, du har lært og trænet i praksis gennem hele CCS-uddannelsesforløbet.
Uddannelsesforløbet afsluttes med et certificeringsbevis og en brugbar feedback fra virksomheden, der har stillet dig opgaven.
Beviset vil certificere, at du har gennemgået basistræningen ud i den faglige storyteller-disciplin, at du kender til (og har trænet) de vigtigste værktøjer, når det kommer til at identificere og levere virksomhedens vigtigste historier i en strategisk og organisatorisk kontekst.
Certificeringen og de gode pointer fra præsentationsdagen bliver afsluttet med en festmiddag på Egelund Slot, hvor værtsskab og gode fortællinger er i top.
Vil du også blive klædt på til at finde de strategiske fortællinger
og lære at levere dem, så de fænger? Så tilmeld dig vores CCS-uddannelse.

“Det er og har været både godt og konstruktivt at samarbejde med Get Ajour, der i de seneste par år har bragt et nyt storytelling-element ind i IDA’s kursusrækker. Et strategisk fokus på fortællinger, som vores medlemmer både har fundet godt, spændende og tankevækkende. Af samme årsag har vi også valgt at arbejde sammen med Get Ajour, når det gælder om at få identificeret og udarbejdet kernefortællingen for vores aktive og frivilligt arbejdende medlemmer.”
– Dan Skov, konsulent og jobcoach, IDA

“På kun 4 timer formåede Get Ajour at engagere, involvere oq overbringe nogle væsentlige pointer til mig og mine medarbejdere. Workshoppen var mindeværdig og lærende, teoretisk og dejligt hands-on. Vi fik sat vores historier på dagsordenen og noget at tænke over – og så skader det jo ikke, at Anja Klemp Vilgaards engelske var rigtig, rigtig godt.”
– Reinout Laanstra, Department Manager of System Develop ment. Novozymes

“During our storytelling workshop we experienced first-hand that the work concerning the company’s culture and values starts with us telling and connecting through stories. If we do that, the rest will follow. Anja showed us that even in an international company like ours – with people coming from a multitude of cultures, – it’s important to tell stories and thereby understand our company’s shared culture. Also, Anja made it clear that everyone in the company has a story to tell – even the people who thought they didn’t. We had a really good day of storytelling and everybody was very excited about the prospects of strategic storytelling, when we went home. We might even return for a follow-up.”
– Jacob Høygaard Bruus, Executive Vice President, Veolia Water Technologies AB

“Da vi have brug for en kommunikationsstrategi, tøvede vi ikke med at gå til Get Ajour. Vi fik kompetente øjne på udefra – en værdifuld investering.”
-Søs Pihl-Poulsen, kommunikationschef. Plougmann Vingtoft

“Get Ajour forstod med det samme vores behov og satte sig lynhurtigt ind i konteksten. Workshoppen om storytelling var professionel, inspirerende og sjov. Vores medarbejdere gik derfra med nogle konkrete værktøjer og flere gav sig i kast med at bruge storytelling i praksis umiddelbart efter. For os er storytelling som redskab guld værd, da vi dagligt arbejder med at finde ind til kerneværdierne i vores boligsociale arbejde.”
– Eva Storm, konsulent, KAB

“Samarbejdet med Get Ajour har gjort mig ekstra opmærksom på, hvor vigtigt storytelling er i salget. Vi har arbejdet med vores historier i mere end 6 år og bruger dem til at bygge bro mellem os og vores kunder”
– Ulla Højland Jensen, salgsdirektør, Danica Pension
Certificeringen og de gode pointer


Kronborg
Bliv en del af historien og hverdagen på Kronborg Slot, hvor flere af CCS-uddannelsens moduler finder sted – og hvor storytelling-bureauet Get Ajour ApS har sit hovedsæde.